آن خط سوم منم

آن خطاط سه گونه خط نوشتی یکی را هم او خواندی و لاغیر، یکی را هم او خواندی هم غیر، یکی را نه خود خواندی نه غیر ... آن خط سوم منم

آن خط سوم منم

آن خطاط سه گونه خط نوشتی یکی را هم او خواندی و لاغیر، یکی را هم او خواندی هم غیر، یکی را نه خود خواندی نه غیر ... آن خط سوم منم

آشپزک(ژیگو وخورشت جوجه کباب)

با اینکه سعید خیلی دوست داره من یه وبلاگ هدفمند و با سابجکتی مشخص مثل آشپزی یا مسائل اجتماعی داشته باشم ولی من دودستی چسبیده ام به روزمره نویسی و همه جیز نویسی ولی امروز به خاطر جوجوی نازنین و بانوی گل دستور دوتا از غذاهای مهمونیمو اینجا میذارم . امیدوارم درست کنید و خوشتون بیاد. هردوش هم راحته وهم واسه مهمونی شیکه و خوش خوراک.

  

ژیگو: 

گوشت راسته گوساله 

سیر 

کره یا روغن زیتون 

یه نخ محکم وجون دار 

  

گوشت ژیگو بهتره از یک گوساله ترو نازه و تپل انتخاب بشه و همچنین یکدست وصاف و صوف باشه یک قطعه مستطیلی شکل به ابعاد دلخواه (واسه من تقریبا طولش ۲۴ سانت عرضش ۱۰تا ۱۵ سانت و قطرش هم ۵ تا ۷ سانت بود) از گوشتو جدا میکنی و سعی میکنیم که صاف و صوف و مرتب دربیاد توی برش. بعدزیر و روی گوشتو هی با چاقو سوراخ میکنیم و توی هر سوراخ یه حبه سیر پوست کنده فرو میکنیم تقریبا من توی هر قطعه ای ده تا ۱۲ تا حبه سیر چپوندم (بستگی به ذائقه تون داره ولی بدون سیر اصلا نمیشه ژیگو درست کرد یه چیزی هم بگم بعد از پخت اصلا اثری از سیرها دیده نمیشه یعنی کاملا آب میشه ) 

بعد با نخ دور تا دور گوشتو میبندیم و فرم میدیم تا شکل مستطیل و کشیده پیدا کنه.با نمکدان نمک به چند طرف گوشت میپاشیم.و اگه دوست دارید فلفل هم میپاشید. 

حالا توی ماهیتابه کره رو آب میکنیم (یا روغن زیتون ولی با کره خوش طعمتره)و  با حرارت کم اطراف گوشتو خوب سرخ میکنیم وقتی سرخ شد یک لیوان آب میریزیم روش و شعله زیر تابه رو کم کم میکنیم و میزاریم واسه خودش بپزه . هر وقت آب گوشت داره تموم میشه یک لیوان دیگه آب اضافه میکنیم تا وقتی که کاملا گوشت بپزه. تقریبا پخت کامل این غذا اگه گوشت تازه وترد باشه ۵ تا ۶ ساعت طول میکشه . نکته مهم این که نباید اب رو یه دفعه اضافه کرد بلکه در هر مرحله یک لیوان میریزیم وقتی تموم شد یک لیوان دیگه اضافه میکنیم .در کل من واسه دو  قطعه بزرگ ژیگو بین ۲ تا ۳ لیوان آب توی سه مرحله اضافه کردم.و در اخر هم نباید زیاد آب بمونه .اگه بخواهیم سس درست کنیم در حدود یک لیوان و یا کمتر (برای یک قطعه ژیگو)کافیه واسه سسش. وقتی کاملا پخت آب گوشتو میریزم توی یه ظرف دیگه و دباره اطراف گوشتو با کمی کره سرخ میکنیم.

 

سس ژیگو:آب گوشت رو صاف میکنیم و میزاریم روی شعله ملایم ویک قاشق سرخالی رب یا آب گوج میریزم توش وخوب هم میزنیم سپس سه تا زرده تخم مرغ رو خوب هم میزنیم و میریزم توی آبگوشت و تند تند هم میزنیم تا نبنده . دوتا جوش که زد از روی حرارت برمیداریم  و ۲۰۰ گرم خامه(واسه حدود ۱.۵ لیوان آبگوشت) رو بهش اضافه میکینم وهم میزنیم و در اخر هم کمی سبزیجات معطر ریز خرد شده(جعفری و ترخان ونعنا) 

 

من واسه سرو کردن ژیگو کمی از سس رو اطراف ژیگو توی ظرف ریختم و دورشو هم با پوره سیب زمینی تزیین کنیم خمشکل میشه. بقیه سس هم توی ظرف سس خوری کنارش گذاشتم. 

 

خیلی خوشمزه س و اونایی که غذاهای گوشتی دوست دارند حتما میپسندن. یادمه بار اول که درشت کردم سعید هی میگفت سانیییییییی این واسه ما دوتا خیلی زیاده  میمونه رو دستمون تا یه هفته باید بخوریم ولی جاتون خالی به شب نرسیده تهشو در آورد. 

 

 

خورشت جوجه کباب  

 

این خوراکو بار اول خونه خواهر شوشو خوردم وخیلی خوشم اومد . اون شبم همه مهمونا خوششون اومد. 

واسه هر ۶ نفر یک مرغ لازم داره( اگه که غذای دیگه ای نیست) ولی من اون شب واسه ۲۸ نفر ۲ تا مرغ کامل گذاشتم و زیاد هم اومد(چون ۲ مدل دیگه هم غذا داشتم) 

آگه تعداد کم باشه واسه هر نفر یک حبه سیر و یک قاشق ماست و یک قاشق سس مایونز در نظر میگیریم . اگه تعداد زیاد باشه واسه هر مرغ ۶ حبه سیر و ۶ قاشق ماست و ۶ قاشق سس مایونز . 

 سیر رو یا رنده و یا له مکینم باید کاملا له بشه بعد توی کره تفت میدیم به حدی که بوی خامیش گرفته بشه نباید سرخ بشه و تغییر رنگ بده . ماست و سس رو با هم ترکیب کرده و خوب هم میزنیم تا یکدست بشه بعد به سیر اضافه میکنیم و کمی تفت میدهیمو سپس زعفران اضافه میکنیم و هم میزنیم. و سپس مرغها رو که مدل جوجه کبابی خرد کردیم به بقیه مواد اضافه کرده و کمی تفت میدهیم و دراین مرحله هنگام تفت دادن نمک هم میزنیم. بعد به اندازه یک لیوان آب اضافه میکنیم و زیر قابلمه رو کم میکنیم . 

یک ربع قبل از این که غذا رو سرو کنیم ۴ قطعه ذغال رو خوب سرخ میکنیمهمزمان با سرخ شدن ذغالها توی یک کاسه روغن میریزیم و میزاریم توی قابلمه روی جوجه ها و سپس ذغالهای سرخ شده رو میندازیم توی روغن و در قابلمه رو سریع میبندیم وقتی دود ذغالها تموم شد کاسه رو از توی قابلمه در میاریم. با اینکار جوجه ها طعم کبابی میگیرند. 

 

امیدوارم خوشتون بیاد و با لذت نوش جون کنید.

نظرات 7 + ارسال نظر
وبساز شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:45 ق.ظ http://www.2websaz.co.cc

سلام چهار حرف داره عشق سه حرف داره گل دو حرف داره اما تو حرف نداری

جاده ی زندگی نباید صاف و مستقیم باشد و گرنه خوابمان می گیرد دست اندازها نعمتند
میدونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه صخره و سنگ تو مسیر رودخونه نباشند صدای آب اصلا قشنگ نیست.......


راز موفقیت را نمیدانم اما راز شکست در راضی نگه داشتن همگان است

وبساز ابزار وب نویسان جوان
جدیدترین کذهای موزیک

هادی شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ب.ظ http://pelak313.com

سلام وبلاگ خوبی داری منتظرتم بیا نظر بده

پرنسس و عشقش شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:06 ب.ظ http://viva-forever.persianblog.ir

مممممممم باید خوشمزه باشن اما ای کاش عکس هم میذاشتی

آره خوشمزه س هوارتا
امیدوارم به زودی واسه آقای عشق درست کنی با هم ازش لذت ببیرید

به خدا قول شرف میدم به زودی همه مطالبمو عکس دار کنم

آرزو شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:16 ب.ظ

سلام سانی جونم

دختر دهنم آب افتاد
بیخود نیست که شوشوجونت روز به روز ماشالا چاق تر میشه از خورش جوجه کبابت خیلی خوشم اومد دستت درد نکنه حتما درستش می کنم . راستی شما خصوصی هم آموزش می دید؟!

سلام عزیزم
رسیدن به خیر

خصوصی واسه تپل کردن شوشو؟ شوشو ی تو که نیازی نداره

من و هسملی شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:32 ب.ظ http://manohasmali.blogfa.com

به نظر خیلی خیلی خوشمزه میادا!!! دستت درد نکنه، می گم نخ وجون دار چیه؟!

امیدوارم درست کنی مشتری شی
نخ جون دار یعنی نخ قرص و محکم مشابه طناب که پاره نشه

بانو شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:28 ب.ظ

ممنون خانومی بابت تعریف... واقعا هیچ کدوم رو بلد نبودم...
چه بامزه بود دستور طبخش...
اما ای کاش عکس هم داشتی... از مرحله به مرحله..
حالا ایندفعه به خاطر ما عکس هم بگیر...

چشم به خاطر گل روی بانو جون هم که شده سعی میکنم عکس های خوشکل به مطالبم اضافه کنم

مطبخ رویا شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:13 ب.ظ http://liliangol.blogfa.com

سلام دوست نازنینم ...فوق العاده بود به خصوص روش دودی کردن جوجه ها ...

سلام رویا جون
ممنون احساس شاگردیو دارم که استادش ازش تعریف میکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد